De stadsvisie Leeuwarden voorziet in een heldere, regionale positionering van de stad en een duidelijke prioriteitstelling en marsroute voor het werken aan de stad. Dat gebeurt op basis van vier strategische concepten: Kennisstad, Culturele Hoofdstad, Zakenstad en Cure & Care. Deze concepten zijn geworteld in de eigen kracht en identiteit van Leeuwarden of in andere woorden: “Varen onder eigen vlag!” Ze zijn uitgewerkt in de vorm van integrale programmas – sociaal, fysiek, economisch en cultureel – en gericht op uitvoering in de komende 10-15 jaar.
De eerste 10 jaar wordt gewerkt aan het op orde brengen van de bestaande stad, daarna wordt aansluiting gezocht bij de dynamiek aan de zuidwestkant van de stad, die met de mogelijke aanleg van de Zuiderzeelijn een extra impuls krijgt.
In samenwerking met de gemeente Leeuwarden, 1:1 Stadslandschappen, Olga Russel Stedebouw, L.O. Studio (beeld en idee) en O2 design (opmaak).
Opdrachtgever: Gemeente Leeuwarden, BVR
Locatie: Leeuwarden
Jaar: 2002